Educatie

Educatie

Maskers maken!

Workshop rondom artist-in-residence kunstenaars Contempory Glory bestaande uit Charlien Adriaenssens en Louis van der Waal en hun 2 kinderen door Friesland rijden met de SRV-wagen (een brandweerwagen) om persoonlijke verhalen op te halen bij mensen. Ze maken theater en beeldende werken en zijn vooral nieuwsgierig naar hoe je omgeving invloed heeft op jou als persoon. Kostuums en maskers, vaak van karton, spelen hier een grote rol bij. Een masker kan juist iets verbergen, maar in dit geval kan het ook wat over je zeggen.


We gaan zelf ook een masker maken. Dit aan de hand van de vraag: Wat is er zo fantastisch aan Friesland en hoe zou je dat kunnen verbeelden? Wat is een iconische plek, een gebruik of iets speciaals van Friesland? Welke plek in jouw buurt zou je laten zien aan een toerist? Wat is speciaal uit jouw omgeving of van vroeger? Wie vind je iconisch en waarom? Welke gebruiken heb je thuis? 

Wie of wat is speciaal in jouw wijk/familie/omgeving? En als het masker klaar is een achtergrond maken om er achter te zettten mbv. een green screen

kunst en cultuur educatie Siska Alkema
kunst en cultuur educatie Siska Alkema

Wat is jouw thuisgevoel?


Deze workshop hoort bij het educatief programma welke is ontwikkeld bij het artist-in-residence kunstenaar Susanne Khalil Yusef bij St. VHDG in Leeuwarden. Susanne Khalil Yusef trok met haar kunstproject Café Disorient: Sound of the Camp rond door Friesland. Hierbij bezocht ze verschillende plekken, waaronder het AZC in Sint Annaparochie. Susanne bracht persoonlijke verhalen mee die nauw verbonden zijn met die van vluchtelingen: over het verlies van hun thuis, het ontvluchten van conflicten en het verzet tegen agressie en onderdrukking.


De educatieworkshops sloten aan bij dit thema en omarmt het ‘thuisgevoel’. Je thuis kunnen voelen is belangrijk voor iedereen. Thuis is veiligheid, geborgenheid; thuis is waar je mensen en dingen hebt waar je van houdt. Maar niet alle mensen hebben de mogelijkheid om zich thuis te voelen waar ze zijn en moeten hun thuis verlaten en op zoek gaan naar een nieuw thuis. Dit roept de vraag op wat ‘thuisgevoel’ eigenlijk betekent en hoe je dat bepaalt?


Het is belangrijk om dit gevoelige onderwerp te bespreken en ons bewust te worden van wat het betekent om je thuis te voelen. Dit gevoel is persoonlijk en kan voor iedereen anders zijn, maar er zijn zeker overeenkomsten, er is geen goed of fout. Door het samen over dit belangrijke onderwerp te hebben, krijgen we meer begrip voor onszelf en voor anderen. 


In de workshops worden de deelnemers uitgenodigd een doosje te maken met hun thuisgevoel. Met behulp van opwekkende vragen en diverse knutsel-, teken en schildermaterialen zijn unieke en inzichtelijke doosjes gemaakt die een intiem inzicht 

bieden in de herinneringen en gevoelens van de eigenaar. Van kleuren en geluiden tot geuren en knuffels   van alles mag. Net als het thuisgevoel is ook kunst individueel en kan het onze gevoelens en emoties op een heel bijzondere manier aanspreken en uitdrukken.


Enkele werken van kinderen van de openbare Jenaplanschool Oldenije in Leeuwarden en het AZC in Sint Annaparochie zijn gekozen en begeleiden de expositie van Susanne Khalif Yusef. 


De doosjes werden ondersteund door korte verhalen en filmpjes van de workshop. 


Verhalen van de kinderen


Rinske

Hoi, ik ben Rinske, ik ben 10 jaar oud en ik heb en thuisgevoeldoos gemaakt. Ik heb de zee gemaakt omdat het mij rust geeft en de zon omdat het lekker warm is en het strand want dat sand vind ik heel lekker. En wol omdat ’t is lekker zacht en dat geeft me ook ’n thuis gevoel en allemaal stofjes omdat wij hebben heel veel stofjes thuis. 


Flip 

Hoi ik ben Flip ik ben 10 jaar oud. Ik heb een doosje gemaakt en daarin zitten mijn knuffels… en in heb hem met wol gemaakt omdat ze heel zacht zijn. En ik heb ook drie ramen erin gemaakt en ik heb mezelf erin getekend.


Marijn 

Ik ben Marijn, ik ben 10 jaar. Wij hebben een thuis gevoel… soort van kamertje gemaakt en moesten we ons thuisgevoel daarin maken. Ik heb een stukje van ons woonkamer gemaakt, met twee banken waar we altijd op zitten als we televisiekijken dan samen… bij het eten. En dan kijken we altijd een leuke serie en dat is mijn thuis gevoel. 

Keanu
Hoi ik ben Keanu en ik ben 10 jaar. Ik heb deze doos gemaakt, omdat ik hou van survivallen. Ik heb een boom erbij gemaakt en wat mos... stenen, water, een hut. Ik hou van survivallen omdat ik gewoon... vrij ben in de natuur dan, en dan vaak met mijn vrienden. En ja dat vind ik fijn. Ik heb een ster... een soort van... weet niet wat ik moet zeggen, ik heb een raam erbij gemaakt, een ster. Vuurtje stoken.... En allemaal andere dingen.... En dat vind ik er leuk aan.


Victor


Ik ben Victor en ik ben 10 jaar, we mochten onze, een eigen kamer inrichten waar jij je thuis bij voelt. Ik heb een soort deur gemaakt voor mijn kamer, hij lijkt er niet echt op, maar ‘t is wel leuk. En alles wat hierin zit heeft te maken met mij. Het brug is mijn bed, dat is een soort brug tussen beide muren. De torens die een beetje gek zijn, dat zijn mijn kasten. Het water van het knusse gevoel, die ik thuis heb als het water stroomt. En... natuurlijk de horizon als ik uit het raam kijk. 


Nora


Ik ben Nora en ik heb een doosje gemaakt voor de opdracht en ik heb een zee gemaakt met een mooi strandje erbij met handdoekjes zodat je kan liggen. De betekenis daarachter is dat ik heel vaak met mijn oma naar het strand ging en nu niet meer omdat ik geen familie meer kan zien omdat ik in een pleeggezin zit nu. Dus nu is het heel moeilijk om familie te zien. Ik dacht gelijk aan mijn oma toen ik hoorde dat we iets moest maken van waar je thuis voelt en dacht ik gelijk aan het strand en ook heel erg gewoon dat ik mijn oma mis.


Laylee


Ik ben Laylee en ik ben 9 jaar en ik heb een doosje geknutseld en ook ingericht. Er zit een potje met lavendel omdat lavendel mij herinnerd aan de geur van mijn huis en we hebben ook heel veel planten thuis. Ik heb er ook alleen tapijt in gedaan omdat ons huis vol met tapijten zit. Omdat mijn moeder uit Iran komt en daarom zit er ook een vlag in van Iran en van Nederland omdat ik hier ben geboren.


De workshops zijn aan diverse groepen 6 t/m 8 gegeven bij OBS Oldenije - Leeuwarden; It Twalûk - Leeuwarden en groepen bij AZC - Sint Annaparochie.


kunst en cultuur educatie Siska Alkema
kunst en cultuur educatie Siska Alkema

'Van Tynje na Takomst' een workshop rondom KAAS


Deze workshop hoort bij het educatief programma welke is ontwikkeld bij het artist-in-residence van multidisciplinair kunstenaar Margriet Craens bij St. VHDG in Leeuwarden. Craens deed een onderzoek naar het Friese kaaslandschap en verbond de thema's kaas en spiriualiteit. Het educatieteam VHDG, onder leiding van Siska Alkema , liet zich inspireren om een aansluitend educatieprogramma hiervoor te creëren. Een combinatie van proeven & ruiken met een vleugje numerologie en daarbij en kaas-ets hoogdruktechniek. Ingezet werd op de zintuigelijke beleving en het associeren met de geuren.  Zo waren er aan het einde van de workshop een reeks 'tarotkaarten' ontstaan via een kaas-etsdruk. Met eetbare inkt zodat alles, behalve de kaart zelf,  ook opgegeten kon worden.


Workshops diverse groepen 6 t/m 8 gegeven bij OBS Oldenije - Leeuwarden; It Twalûk - Leeuwarden en groepen bij AZC - Sint Annaparochie.


kunst en cultuur educatie Siska Alkema
kunst en cultuur educatie Siska Alkema
Workshop 'Personages creëren'

Deze workshop behoort bij het educatief programma ontwikkeld bij het artist-in-residence van de Poolse kunstenaar & filmer Horacy Muszynski bij Stichting VoorHeen De Gemeente (VHDG) in Leeuwarden. Muszynski verbleef zes weken lang in Friesland in een voormalige SRV-wagen. Hij ging op zoek naar mensen met bijzondere verhalen uit het Waddengebied. Zoals over onverklaarbare zaken, mythes, bizarre verhalen en ervaringen op het Wad. Horacy heeft op zijn manier een documentaire / film daarvan gemaakt in de stijl van cult B-films, welke naast humor ook een uitgesproken maatschappij-kritische lading bevat.  Muszynski werkte daarvoor samen met een speciaal  samengestelde crew voor dit project,  de crew kreeg de opdracht om mee te spelen in de film en hun eigen personage daarvoor te creëren in de voorgestelde verhaallijn. Het uiteindelijke resultaat werd de Friese Horrorfilm 'Rixt'. 

De workshop is geïnspireerd op de werkwijze en visie van de kunstenaar. De leerlingen gaan een wereld creëren met de door hen bedachte personages en bedenken een korte scene uit hun film. Klassikaal werd er gekozen uit verschillende verhaallijnenvoor hun personages. Daarna konden de leerlingen aan de hand van diverse vragen hun personage vormgeven en verbeelden met diverse materialen.  De leerlingen konden ook superkrachten trekken uit een kruik voor extra kracht voor hun personages. Daarnaast was er uitleg over hoe het komt dat het green screen zo werkt dat je er gemakkelijk een fantasiewereld mee kunt maken, chromakey, en hoe je dit kunt toepassen in de aanleiding van je personage en je eigen scene. Ook speelden we het 'waar/niet waar' vragenspel voor wat allemaal zou kunnen! Aan het eind van de workshop hebben de kinderen hun eigen bedachte korte scene gespeeld voor het  green screen. Van alle scenes is een klein filmpje gemaakt die ook tijdens de expositie  (okt. t/m  dec. 2020)  te zien was bij kunstruimte H47 Haniasteeg 47 Leeuwarden.

Workshops diverse groepen 6 t/m 8 gegeven bij OBS Oldenije - Leeuwarden; CBS Kompas - Paesens; OBS Noorderlicht -Harlingen

kunst en cultuur educatie Siska Alkema
kunst en cultuur educatie Siska Alkema

Workshop 'Reis door de Tijd'


Deze workshop is ontwikkeld & uitgevoerd bij cultureel bezoekerscentrum & archeologisch steunpunt 'de Aerdenplaats' in Oudebildtzijl. De workshop was onderdeel van het educatie programma "Waadzinnig' van Gemeente Waadhoeke eerste deel van 2020.


Met deze workshop duiken we in de wereld van Gerrit Keizer (1874-1946), alias de ‘kleine  Keizer’. Gerrit werd in 1874 als kleinste man ter wereld geboren werd in Oudebildtzijl en wordt daar herinnerd met een bronzen beeld bij de sluis in het dorp. 


Tijdens de workshop komen de volgende termen aan de slag; herinneren, bewaren en gevonden worden. Ook zoeken we voorwerpen met een metaaldetector.  We verbeelden (op papier met krijt) waar wij aan herinnert zouden willen worden in de toekomst en gaan deze nieuwe herinnering, later thuis verstoppen op een speciaal plekje. Wie weet wordt deze over 100 jaar gevonden!


De workshop is speciaal voor kinderen groep 3-4 en werd gegeven aan 20 groepen van  basisscholen uit de Gemeente Waadhoeke.

kunst en cultuur educatie Siska Alkema
kunst en cultuur educatie Siska Alkema
Workshop 'Nieuwe Iconen'

Deze workshop behoort bij het educatief programma ontwikkeld bij het artist-in-residence van Bram Kuypers bij Stichting VoorHeen De Gemeente (VHDG) in Leeuwarden. Kuypers reisde zes weken lang door Friesland in een voormalige SRV-wagen. 

Het educatie traject voor VHDG SRV#5 2019 bestond uit de workshop ‘Nieuwe Iconen'. Deze workshop richt zich op de kennismaking tussen de leerlingen en het gedachtegoed & werkwijze van de kunstenaar Bram Kuypers. ook wordt verteld over stichting Voorheen de Gemeente en de kunstruimte, expositie. De leerlingen maakten kennis met het werk van Kuypers, de plannen tijdens zijn artist-in-residency en van de oorsprong van iconen naar hedendaagse moderne iconen.

Vanuit het mythische en iconische verhaal van de koprol van de overgrootvader van Bram. De koprol over de torenspits van de kerk in Tzum. De koprol die niet gefotografeerd is of gefilmd, kortom geen bewijzen.. alleen het verhaal zelf is doorgegeven. Hoe zou dat zijn in jouw familie of in jouw omgeving? Zijn daar ook bijzondere verhalen en hoe kun je dit verbeelden? Kortom; we gaan nieuwe eigen iconen maken.  Een selectie van gemaakte nieuwe iconen werden gepresenteerd (incl. enkele iconen met het bijbehorende verhaal) waren te zien en te luisteren tijdens de expositie gedurende okt t/m nov 2019 bij kunstruimte H47 Haniasteeg 47 Leeuwarden.

Workshops diverse groepen 5 t/m 8 gegeven  OBS Oldenije - Leeuwarden; CBS Kompas - Paesens; CBS De Bron - Dokkum; OBS Noorderlicht -Harlingen; SWS de Syl -  Oude Bildtzijl; CBS De Paedwizer - Sint Nicolaasga. 

kunst en cultuur educatie Siska Alkema

Workshop 'ontwerp Metrolijnennetwerk' 
Naar aanleiding van kunstproject Metrostation Julianapark - Stichting VHDG


Het succes van het Culturele Hoofdstad 2018 was overweldigend. Toekomst: we gaan inmiddels richting 2030 en het aantal inwoners van Leeuwarden is verviervoudigd. Het reguliere openbaar vervoer in Leeuwarden kan de opgelopen aantallen reizigers niet meer aan. Kortom, tijd voor een metronetwerk in de Friese hoofdstad en in Friesland. Waar zou jij jouw metrostation(s) in de toekomst willen zien, hoe lopen jouw lijnen?



Deze workshop is ontwikkeld om naar je leven te kijken en je omgeving, welke plekken zijn belangrijk voor jou en welke plek wil je graag aan veel mensen willen laten zien? Zou je daar iets aan willen veranderen zodat daar een metrostation zou kunnen komen? Educatief programma naar aanleiding van het 'Metrostation Julianapark' tijdens de #ReOpening2018. 

Het metrostation van beeldend kunstenaar Willem de Haan (1996) verbindt de periferie met het metronetwerk van de Randstad, een kwinkslag naar de onzichtbare grens, die tussen het Noorden en het Zuiden lijkt te liggen. 

Op uitnodiging van kunstinitiatief Voorheen De Gemeente verhuisde het metrostation tijdelijk naar de rotonde aan de Julianalaan, welke de Kurioskerk, de Katholieke Basisschool (KBS) Sint Paulus, het Friesland College en de wijken Nijlan en Huizum-West met elkaar verbindt.  Stichting VHDG droeg mede hiermee voor een mooie afsluiting Culturele Hoofdstad 2018. Samen met Jeugdfonds Cultuur Friesland kon deze bijzondere workshop worden gegeven op diverse scholen en andere locaties in Leeuwarden zoals: Friesland College (Julianalaan), Comenius College, Meidenclub Bilgaard, BSO Prins Mauritsschool.





kunst en cultuur educatie Siska Alkema
Workshop linosnede wensvlaggen

Deze workshop behoort bij het educatief programma ontwikkeld bij het Artist-in-Residence Jop Visser Vorstenbosch bij Stichting VoorHeen De Gemeente (VHDG) in Leeuwarden. De kunstenaar  mocht zes weken lang door Friesland reizen met een voormalige SRV-wagen.  Eén van de tekeningen die Jop maakte werd gekozen om een grote houtsnede van te maken en dmv. hoogdruk op de het zeil te drukken. Dit zeil aan de mast, werd daadwerkelijk op de SRV-wagen gemonteerd om in het najaar 2018 een stuk mee te zeilen door het Friese landschap.

Vertaling van dit kunstproject naar de workshop linosnede, met voorbeelden werk Jop en zijn plannen.
Met de kinderen van diverse basisscholen hebben we wensvlaggen gemaakt voor zijn 'zeilreis met de SRV-wagen'. Met onderwerpen zoals vriendschap, wat zou je iemand kunnen toe wensen? Eerst zijn de schetsen gemaakt om daarna een tekening over te zetten op linoleum en om zo via linosnede te drukken op stof.  Workhsop gegeven Jop ging met de SRV-wagen over de houtdruk rijden als drukpers om de gedrukte versie op het zeil krijgen. De kinderen mochten dit drukken van de lino op stof met een fiets, skateboard of met skeelers doen, superspannend! Er volgende ook een expositie gedurende okt t/m  nov 2018 bij kunstruimte H47 Haniasteeg 47 Leeuwarden.

Workshops diverse groepen 5 t/m 8 gegeven OBS de Wester, OBS Oldenije beide basisscholen in Leeuwarden.  In Paesens op CBS Kompas en in Harlingen op het IKC Noorderlicht.

kunst en cultuur educatie Siska Alkema
kunst en cultuur educatie Siska Alkema
Aardappelkunst: I am Bildtstar!

Ontdekkingsreis naar alle aspecten van de aardappel. Je kunt ze schillen, koken, frituren maar je kunt er ook kunst mee maken! In het heden en in het verleden is er meer kunst mee gemaakt en natuurlijk is er veel over geschilderd, de aardappeleters van Van Gogh kent iedereen..

Doel: ontwikkelen van de verbeelding maar ook een reis naar 'waar kom je vandaan' & identiteit.Speciaal ontwikkeld voor basisscholen op het Bildt in Friesland, maar kan uiteraard aangepast worden naar omgeving van basisscholen in Groningen en Drenthe. Workshop gegeven aan bovenbouw groepen op CBS Slotsschool te Sint Annaparochie.
kunst en cultuur educatie Siska Alkema
kunst en cultuur educatie Siska Alkema
kunst en cultuur educatie Siska Alkema

Een landschap creëren.

Lessenserie van 1 tot 3 lessen voor midden- en bovenbouw PO.  Bewust worden van eigen omgeving. Creatief verbeelden van een imaginair landschap waarin je als het ware in kunt verdwijnen.Van wandelen door natuurgebied, het creëren van een eigen landschap naar expositie in het schoolgebouw. Workshop is ontstaan door de vraag om ook een les in het buitenlokaal te verzorgen bij het natuurgebied het Curringherveld op loopafstand van CBS De Groene Borg te Kornhorn.Prachtig natuurlijk! Workshop gegeven aan drie combinatiegroepen 3 t/m 8
kunst en cultuur educatie Siska Alkema
kunst en cultuur educatie Siska Alkema
kunst en cultuur educatie Siska Alkema
Share by: